فوم پلی یورتان

فوم های پلی یورتان از جمله مواد پرکاربرد در صنایع گوناگون در دنیای امروز محسوب می‌شوند. در اینجا خواهیم گفت انواع  فوم پلی یورتان (فوم پلی اورتان) کدامند و چه کاربردهایی دارد. این فوم ها، فوم پلیمری یا پلاستیکی هستند که از نظر ساختاری تنوع و مصارف گوناگونی دارند. اصلی ترین دسته‌بندی آنها فوم پاششی و فوم تزریقی می‌باشد که به عنوان عایق و مصارف مختلف صنعتی کاربرد دارد.

فوم پلی یورتان - مکاکو

انواع فوم پلی یورتان

فوم پلی‌یورتان سفت (Rigid Polyurethane Foam):

این نوع فوم پلی‌یورتان بسیار سفت و سخت است و معمولاً برای عایق‌کاری ساختمانی، ساخت اجزای سازه‌های یخچال و فریزر، و ساخت قطعات ایزولاسیون حرارتی در صنایع خودروسازی استفاده می‌شود.

فوم پلی‌یورتان نرم (Flexible Polyurethane Foam):

این نوع فوم پلی‌یورتان نرم و انعطاف‌پذیر است و معمولاً برای تولید کفپوش‌های اتومبیل، صندلی‌ها، مبلمان، و محصولات مصرفی دیگر که نیاز به راحتی و نرمی دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فوم پلی یورتان چیست؟

کاربرد فوم پلی یورتان

  • وزن بسیار سبک
  • تنوع در روش‌های اجرا
  • عایق بسیار مناسب برای آب و رطوبت
  • پایین بودن ضریب انتقال حرارت
  • بالا بودن مقاومت آن در برابر روغن و نفت
  • سهولت در پیاده سازی سازه‌های ایزوله
  • عدم امکان رشد باکتری‌ در عایق‌های پلی یورتان
  • مقاومت زیاد در برابر عوامل محیطی (حرارت، رطوبت و …)
  • چسبندگی قوی به انواع سطوح و مواد مانند فلز، چوب و ...

فوم پاششی پلی یورتان چیست؟

انواع فوم پلی یورتان

استفاده از فوم پاششی پلی یورتان در حال حاضر در صنایع ساختمان‌ سازی از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. چرا که امروزه با کاهش روز افزون سوخت‌های فسیلی، نیاز به تولید انرژی و گرمایش زمین، جلوگیری از اتلاف انرژی حائز اهمیت می‌باشد. بیشترین میزان هدر رفت انرژی در ساختمان‌ها و به دلیل عدم عایق‌بندی مناسب از طریق سقف و دیوارها ایجاد می‌گردد که استفاده از عایق مناسب مانع از آن می‌شود. در همین راستا فوم های پاششی (Polyurethane spray foam) یکی از بهترین عایق‌های موجود و بر پایه پلی یورتان می‌باشد. این فوم با دستگاههای مخصوصی روی سطح مورد نظر اسپری می‌شود و داری وزن بسیار سبک بوده و کاربری آن بسیار آسان است.

مزایای فوم پاششی پلی یورتان

فوم تزریقی پلی یورتان

فوم تزریقی پلی یورتان یک پلیمر شیمیایی بسیار مهم و از مشتقات نقت می‌باشد. این ماده به دلیل دارا بودن وزن پایین و مقاومت بالا، در محل‌های گوناگونی مثل فومینگ و همچنین ساخت ابزار و وسایل مورد نیاز پیرامون ما در صنایع تولیدی بسیار حایز اهمیت است. این محصول در حقیقت همان عایق پلی یورتان است که به دلیل روش اجرای آن به فوم تزریقی معروف شده است. در این روش مایع پلی اورتان روی محل مورد نظر تزریق می‌گردد. تمیز بودن سطح مورد نظر از هر گونه آلودگی قبل از تزریق الزامی است.

  • فوم فلکسیبل (Flexible)
  • فوم نیمه سخت (Semi-Rigid)
  • فوم سخت (Rigid)
  • فوم فوق سخت (Hight-Rigid)
  • فوم انتگرال (Integral skin)

اسپری فوم پلی یورتان چیست؟

اسپری فوم پلی یورتان چیست؟

اسپری فوم ماده‌ای است که برای پر کردن درزها و به منظور جلوگیری از ورود و خروج هوا و عایق بندی ساختمان استفاده می‌شود. علاوه بر اینکه فوم پلی یورتان سخت به صورت ساندویچ پانل مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌توان از آن به صورت تزریقی و پاششی برای عایق بندی در ساختمان نیز استفاده کرد. فوم سخت قابلیت اسپری شدن روی سطح مورد نظر را دارد که طی واکنش پلی ال و ایزوسیانات در چند دقیقه به شکل سخت در می‌آید.

برای اجرای این کار بهتر است از افراد آموزش دیده و مجرب کمک گرفت تا با رعایت استانداردهای لازم در خصوص سرعت تزریق و پاشش، کنترل ضخامت فوم و کنترل فشار مطلوب ترین کیفیت حاصل گردد.

کاربردهای عایق پلی یورتان

کاربردهای عایق پلی یورتان

از عایق های حرارتی و صوتی پلی یورتان بر روی دیوارها، سقف، کف ساختمان، پشت بام و یا هر محل دیگری که نیاز به عایق صوتی و حرارتی دارد می‌توان استفاده کرد.

فوم پلی یورتان در مکاکو

فوم پلی یورتان جزو پرکاربردترین پلیمرهای شیمیایی است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. از عمده‌ترین مصارف آن به عنوان عایق حرارتی و عایق صوتی می‌باشد. با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد فوم پلی اورتان، در مصارف متنوعی از جمله صنایع تولیدی و ساختمانی می‌توان از آن استفاده کرد.

گروه بازرگانی مکاکو عرضه کننده انواع فوم پلی یورتان با قیمت استثنایی و برترین کیفیت می‌باشد. جهت خرید و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انواع فوم، با همکاران ما در مکاکو در ارتباط باشید.

فوم صنعت مبل و کالای خواب

فوم صنعت خودرو

فوم ساختمانی

نفت، گاز و پتروشیمی

فوم صنایع برودتی و لوازم خانگی

فوم کفی کفش

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سوالی دارید از من بپرسید.