مواردی که در مقاله پیش رو خواهید خواند:

پلی یورتان چیست؟
انواع پلی یورتان

عایق های پلی یورتان
خاصیت الاستومری و چسبندگی
کاربردها
مزایا
اجزا پلی یورتان
محصولات پلی یورتان در مکاکو

پلی یورتان چیست؟

پلی یورتان نوعی ماده شیمیایی است که خود از پلی ال ها و ایزوسیانات ها تشکیل شده است. پلی اورتان در سال 1937 توسط اتو بایر در آلمان کشف شد که به دلیل خواص ویژه آن موجب پیشرفت چشم‌گیری در صنایع مختلف جهان گردید. در واقع این ماده پلیمری است که با خارج کردن اتم هیدروژن از هیدروکربن بدست می‌آید که در ساختار آن پیوند یورتانی وجود دارد و در حقیقت نام عمومی پلمیری است که دارای پیوند یورتانی می‌باشد. این ماده پرکاربرد در انواع مختلفی از جمله فراورده‌های فوم پلی یورتان، واکس، پودرها، الاستومرها، فیلم، مایعات، امولاسیون‌ها و ورق قابل تولید است و کاربرد آن در فوم‌های نرم و سخت، چسب‌ها، الاستومرها، ترموپلاستیک الاستومرها، روکش‌ها و پایه‌های رنگی می‌باشد.

چندکاربرد پلی یورتان

انواع پلی یورتان

1. پلی‌یورتان سفت و سخت (Hard Polyurethane):

این نوع پلی‌اورتان دارای سختی بالا و مقاومت عالی در برابر خوردگی و سایش است. بنابراین، از آن برای تولید قطعات سخت و سازه‌های مقاوم استفاده می‌شود، مانند تایرهای اتومبیل و قطعات صنعتی.

  1. پلی‌یورتان نرم (Soft Polyurethane):

این نوع پلی‌اورتان دارای انعطاف‌پذیری بالا و نرمی است. از آن برای تولید صنایعی مانند کفپوش‌ها، کفش‌ها، مواد روان کننده و محافظتی استفاده می‌شود.

  1. پلی‌یورتان ترموپلاستیک (Thermoplastic Polyurethane, TPU):

TPU یک نوع پلی‌اورتان است که می‌توان آن را گرم شکل داد و به شکل‌های مختلف مدل‌سازی کرد. این ویژگی باعث می‌شود که TPU در تولید قطعات انعطاف‌پذیر با مقاومت در برابر سایش و تماس با مواد شیمیایی مورد استفاده قرار گیرد، مانند کاورهای گوشی، لوازم ورزشی و لباس‌های انعطاف‌پذیر.

  1. پلی‌یورتان سلولی (Polyurethane Foam):

این نوع پلی‌اورتان به صورت یک فوم با سلول‌های باز تولید می‌شود. از آن برای عایق‌سازی، نرم‌تر کردن صنایع و تولید محصولاتی مانند صندلی‌های اتومبیل، تخت‌ها، وسایل نقلیه و مواد عایق ساختمانی استفاده می‌شود.

  1. پلی‌یورتان رزین (Polyurethane Resin):

این نوع پلی‌اورتان به عنوان یک رزین دوقلوی اپوکسی استفاده می‌شود و به عنوان یک ماده چسبنده و محکم برای تعمیرات و انواع مختلف ترمیم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

6. پلی یورتان انعطاف پذیر(Flexible Polyurethane):

یک نوع پلی‌اورتان است که دارای ویژگی‌های انعطاف‌پذیری و انعطاف‌پذیری زیادی است. این نوع پلی‌اورتان به علت ویژگی‌های انعطافی و مقاومت به خمش، در بسیاری از مصارف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

**توجه داشته باشید که انواع دیگری از پلی‌اورتان نیز وجود دارد که به تناسب با نیازهای ویژه در صنایع مختلف تولید می‌شوند.

عایق‌های پلی یورتان

Polyurethane که می‌توان آن را به عنوان عایق بسیار مناسب در نظر گرفت دارای کاربردهای متفاوتی می‌باشد که بستگی به میزان چگالی و ساختار آن دارد. این مواد می‌توانند عایق صوت، عایق حرارت و یا عایق رطوبت باشند که به صورت پاششی، تزریقی و یا پانل پیش ساخته می‌باشند.

خاصیت الاستومتری و چسبندگی

این ماده شیمیایی تنها عضو از خانواده پلیمرهاست که خواص چند منظوره داشته و مصارف گوناگونی دارد. خاصیت الاستومتری و چسبندگی این ماده باعث شده که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. امروزه در ساخت تشک، رنگ، پوشش ها، الیاف مصنوعی، اسباب بازی و … از این ماده استفاده می‌شود.

پلی یورتان

کاربرد پلی یورتان در صنعت پزشکی

پلی اورتان در صنایع پزشکی هم کاربرد زیادی دارد. از اصلی‌ترین مصارف آن می‌توان به تولید اندام‌های کاشتنی اشاره کرد که برخی از آنها عبارتند از:

  • در قلب مصنوعی
  • لوزالمعده مصنوعی
  • عروق مصنوعی
  • دندان و لثه مصنوعی

همچنین جایگزین مناسبی برای استخوان‌های اسفنجی، مسدود کردن عروق، دریچه‌های سه لختی و … می‌یاشد.

سایر کاربردها

یکی دیگر از کاربردهای پلی اورتان می‌توان به استفاده از آن به عنوان پوشش لوله‌ها که در خاک مدفون هستند و هدف از آن جلوگیری از خوردگی آنهاست اشاره کرد.

و خلاصه اینکه در:

  • مخازن آب
  • کانال های فاضلاب
  • کف سازی سالن ها
  • پیاده روها
  • درز قطعه های پیش ساخته
  • تهیه زیره کفش
  • واکس پلی یورتان

نیز می‌توان از پلی اورتان ها استفاده کرد.

برای مشاوره در مورد خرید پلی یورتان کلیک نمایید .
فرمول شیمیایی پلی اورتان

فرمول شیمیایی

کاربرد پلی یورتان در صنعت پزشکی

رگ مصنوعی

مزایای پلی یورتان

این فرآورده‌ها دارای خواص و مزایای زیادی هستند. در اینجا به برخی از مزیت‌های محصولات پلی یورتان اشاره خواهیم کرد:

  • وزن کم و بسیار سبک
  • جابجایی و نصب آسان
  • قابلیت ترمیم پذیری
  • کارایی بالا و قابلیت استفاده در موارد مختلف
  • مقاومت زیاد در برابر ترک خوردگی و ساییدگی
  • دوام بالا و عدم تغییر رنگ
  • قابلیت نورپردازی
  • امکان رنگ زدن توسط رنگ‌های پلاستیک و اکرلیک
  • جذب آب پایین
  • قیمت مناسب
  • استحکام بالا
  • جلوگیری از انتشار گازهای سمی

مزایای پلی یورتان

اجزا پلی یورتان:

این ماده از ۵ جزء اصلی تشکیل شده است که عبارتند از:

۱پلیول (Polyol):

پلیول ها گونه‌ای از الکل ها هستند که شامل چند گروه هیدروکسیل می‌باشند. این ترکیبات در دانش شیمی پلیمر، ترکیباتی کاملاً شناخته شده هستند که معمولاً بسته به نوع آن‌ها دارای رنگ عسلی یا سفید بوده و از ویسکوزیته بالائی برخوردارند.

۲ایزوسیانات (Isocynate):

یکی از اجزاء اصلی تشکیل دهنده پلی اورتان ایزوسینات است. این گروه از مواد شیمیایی به شدت واکنش پذیر بوده و به همین علت واکنش آن‌ها در دمای محیط و بی نیاز از افزایش دما صورت می‌پذیرد. ایزوسینات‌ها معمولاً در رنگ‌های قهوه‌ای تیره و مشکی ظاهر می‌گردند.

۳عامل دمنده (Blowing Agent):

در اصل علت حجیم شدن فوم در پلی یورتان تحت تاثیر عامل دمنده است که گاهاً و در برخی ترکیبات این افزایش حجم تا ۵۰۰ برابر ماده اولیه حاصل می‌گردد. با توجه به گرمازا بودن واکنش‌های پلیمراسیون از یک سو و نیز پایین بودن نقطه جوش عوامل دمنده از سوی دیگر فرآیند پف زایی در سیستم های پلی اورتان به وقوع می‌پیوندد.

۴کاتالیزور (Catalyst):

کاتالیست یا کاتالیزور یک ماده شیمیایی و یا به بیان بهتر یک افزودنی شیمیائی در ترکیبات پلی اورتان می‌باشد که هدف اصلی از ترکیب آن‌ها در پلیول، تنظیم سرعت واکنش پلیمراسیون و قرارگیری واکنش در مسیر صحیح می‌باشد.

۵سایر افزودنی ها (Others):

اجزای دیگری نیز در ساختار این ماده وجود دارد که از مهمترین آنها می‌توان به Surfactant ها اشاره کرد که باعث مرغوبیت و صافی سطح در ساختار پوسته (Skin) فوم می‌گردد.

محصولات پلی یورتان در مکاکو

به منظور خرید پلی یورتان و اطمینان از کیفیت بالای محصول، بهتر است از طریق عرضه کننده اولیه آن اقدام نمایید.

مکافوم ارائه دهنده مرغوب ترین سیستم های پلی اورتان در انواع فوم پاششی و فوم تزریقی که عایق های بسیار مناسبی برای صوت، حرارت و رطوبت هستند، می‌باشد.

با توجه به کیفیت برتر و قیمت مناسب، این محصولات در صنایع مختلف از قبیل مبلمان خانگی/اداری، ساختمانی، خودرو، کالای خواب، کفی کفش، یخچال سازی و … کاربرد دارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر از انواع محصولات و قیمت پلی یورتان ها می‌توانید با همکاران ما در مکافوم- گروه بازرگانی مکاکو- در ارتباط باشید. چنانچه قصد خرید محصولات مرتبط با سیستم‌های پلی اورتان را دارید، علاوه بر تماس از طریق واتساپ و تلگرام هم می‌توانید با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.